Kummituksia oopperassa: Eva Frantzin Yön kuningatar

Eva Frantz: Yön kuningatar. S&S, 2021. Suomentaja: Anu Koivunen.

Suomenruotsalaisen Eva Frantzin edellinen varhaisnuorten kauhukirja Osasto 23 voitti RunebergJunior -palkinnon ja lisäksi aiheutti hirveän varausvyöryn kirjastoissa. Siispä kirjavinkkarina odotin innolla uutta Yön kuningatarta, joka edustaa Osasto 23 -kirjan tavoin historialliseen Suomeen sijoittuvaa varhaisnuorten kauhua. Tällä kertaa tarinan näyttämönä on vuoden 1915 Helsinki ja etenkin Aleksanterin teatteri (tuolloin Venäläinen teatteri). Hiipivää kummittelujännitystä on taas luvassa, joskin erilaisia tarinanlankoja on edellistä kirjaa enemmän, jopa niin monta, että lopussa asioita keritään turhankin hätäisesti. Toisaalta taas viitos- ja kuutosluokkalaisille, jotka ovat otollisinta kohderyhmää, kirjan napakka pituus on vain hyvä asia.

Päähenkilö Viktor saattaa ensi silmäyksellä näyttää etuoikeutetulta lapselta, mutta rikkaiden kulissien takana hänen elämänsä on rankkaa. Viktor on muuttanut oopperalaulajaäitinsä kanssa Pariisista Suomeen, kun isä jätti perheen, ja naapurinpoika kiusaa Viktoria armottomasti. Kiintymystä tarjoavat pojalle vain palvelijat, jotka hekin jatkuvasti vaihtuvat. Onneksi äiti saa Venäläiseltä teatterilta roolin Taikahuilusta Yön kuningattarena ja Viktorkin saa pienen roolin. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että oopperatalolla kummittelee ja aivan kuin Yön kuningattaren rooli olisi kirottu: onnettomuuksia sattuu jatkuvasti ja Viktorin äiti on peloissaan. Viktor ja teatterimestarin tytär Agnes alkavat selvittää kummittelun arvoitusta.

Vuoden 1915 tapahtumien lisäksi Frantz on punonut tarinaan muita historiallisia kerroksia: 1700-luvun mestaukset ja vuosikymmeniä aiemmin teatterilla kuolleen laulajattaren tarinat liittyvät myös Viktorin tarinaan. Selvästi mukana on myös silmäniskuja Gaston Leroux´n klassikolle Oopperan kummitus, mitä Phantom -fanina arvostin erityisesti. Osasto 23 oli hyytävämpi ja selkeämmältä juoneltaan lapsilukijaystävällisempi, mutta Yön kuningattaressa puolestaan on hehkuvaa glamouria ja mielessä viipyilemään jäävää moniulotteisuutta.

Arvio: ***1/2

One Comment Add yours

Leave a comment