Koneromantiikkaa tehdas-Tampereella: J.S. Meresmaan Naakkamestari

Multitalentin spefimoniottelijan J.S. Meresmaan pienoisromaani Naakkamestari meni ilmestyessään minulta ohitse, ensinnäkin koska se ilmestyi pienemmältä kustantajalta Robustokselta ja meillä Helmet-kirjastoissa se oli laitettu aikuisten kirjallisuuden puolelle, vaikka se menee kyllä YA-yleisölle. Nyt kun kirjan selkoversio juuri ilmestyi, nappasin Naakkamestarin kätevästi hankalaan Helmet-lukuhaasteen kohtaan ja pääsin korjaamaan lukuaukon.

Naakkamestari aloittaa Ursiini-trilogian ja on monella tapaa lajityypiltään erikoislaatuinen: ensinnäkin se on pienoisromaani, YA-scifiä ja hyörykonetieteiskirjallisuutta eli steampunkia. Kaiken lisäksi Naakkamestari on vielä Suomessa harvinaiseksi steampunk-romaaniksi ainutlaatuinen: yläluokan 1800-luvun Britannian sijaan se sijoittuu 1900-luvun alun Tampereelle ja keskittyy tehdastyöläisiin. Omaperäisempää asetelmaa saa spefinkin kentällä hakea.

Rampa ja vanhempiensa hylkäämä Enni löytää loukkaantuneen naakan ja hoitaa sitä. Eräänä päivänä naakka kuolee ja ruumis vain äkillisesti katoaa, jättää jälkeensä vain sulan. Alkaa Ennin matka keskelle salaperäisten Otavaa palvovien ursiinien, koneenrattaiden ja hyörytekniikan ihmeiden maailmaa, joka kätkeytyy tavallisten tamperelaisten tiilimuurien taakse.

Meresmaa kirjoittaa historiallista miljöötä uskottavasti ja aistikkaasti, mutta fantasiaan painottuneena lukijana tehtaat ja koneet eivät edes kiehtovien lisämausteiden jälkeen ole yhtä paljon makuuni kuin Meresmaan fantasian puolelle genrettyvät teokset. Sen verran jännittävään kohtaan tarina kuitenkin jäi, että luen kyllä Ursiini-trilogian seuraavatkin osat.

Helmet 2020: 23. Kirja on julkaistu myös selkokielellä

Arvio: ***1/2

One Comment Add yours

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s