Mitä virkaa on kirjavinkkarilla?

img_20180807_1808165825976957347219040.jpg
Rikhardinkadun kirjaston sisäpiha.

Miksi lasten ja nuorten kimppuun kannattaisi päästää kirjavinkkari? Sehän on vaan joku kirjaston setä tai täti, jota nuoriso tuskin kuuntelee. Opettajalla on enemmän auktoriteettia. Vanhempi tuntee paremmin omat lapsensa. Julkkikset ovat parempia esikuvia ja herättävät enemmän matkimishaluja. Mikä salainen ase kirjavinkkarilla sitten voi olla taskussa? Yksinkertaisesti: kirjat. Vinkkari tuntee uutuudet, klassikot, erikoisuudet oudompaan makuun ja yrittää jakaa omaa innostustaan kirjallisuuteen, tartuttaa sitä muihin.

Toki osa opettajista ja vanhemmista saattaa itse olla hyvin perehtyneitä lasten- ja nuortenkirjallisuuteen, mutta jokaista aikuista ei voi vaatia tahkoamaan läpi vaikkapa helppolukuisia satukirjoja, kirjoja söpöistä marsusta, lasten aavetarinoita tai teiniromansseja. Jos tarvitaan joku, joka kertoo lapselle lukemisen eduista, siihen kannattaa valita julkkis tai toinen nuori. Jos tarvitaan vastaus kysymykseen, mitä voisin lukea, kirjavinkkari rientää avuksi.

Kun koululuokka käy kirjavinkkauksessa tai vinkkari luokassa, siitä on monenlaista hyötyä. Opettaja kuulee uutuuksista, joihin ei ehkä ole vielä ehtinyt tutustua. Paljon lukeva oppilas saa lisää lukuvinkkejä. Parhaassa tapauksessa huonosti lukeva löytää koulutehtävään itseään innostavan kirjan. Tai tapahtuu se, mikä vinkkarin sydäntä eniten lämmittää: joku aiemmin lukematon innostuu ja lukee ensimmäisen kerran elämässään kokonaisen kirjan.

Miten vinkkaus sitten tapahtuu? Perinteinen malli on se, että vinkkari tulee ryhmän eteen, kertoo erilaisista kirjoista ja saattaa lukea niistä pätkiä. Jotkut vinkkarit käyttävät YouTube-videoita (esim. kirjatrailereita), toiset puhuvat omakohtaisemmin ja osallistavat nuoria. On kuitenkin olemassa myös esimerkiksi kumuki-vinkkausta (vinkkausta, jossa on kirjojen lisäksi mukana kuvia ja musiikkia), sokkovinkkausta (jossa kuulijat ovat silmät kiinni ja tutustetaan muilla aisteilla kirjan maailmaan) ja draamavinkkausta (jossa kirjoja esitellään näytelmän muodossa).

Olen kuullut eräiltä opettajilta, että vinkkauksen jälkeen lukuinto luokassa on kohentunut, mutta ajan myötä, kun vinkit on jo kahlattu läpi, into on taas lopahtanut. Vaikka siis yhdestäkin vinkkauskerrasta lapsen voi saada lukijaksi, tehokkaampaa on, jos vinkkauksia on erilaisissa elämänvaiheissa. Etenkin vaihe, jolloin siirrytään lastenkirjoista nuortenkirjoihin, on kriittinen. Usein jos kysyy kolmosena innokkaasti lukeneelta ja nyt teiniksi kasvaneelta, niin teini ei muista koskaan mitään lukeneensakaan.

Miksi vinkkausta ei sitten ole saatavilla tarpeeksi? Miksi opettajien vinkkauspyyntöjä evätään? Lasten ja nuorten kirjastotyöntekijät tarjoavat kyllä vinkkausta parhaansa mukaan, moni vinkkari muillekin ikäryhmille, vaikka vain kolmosluokkalaisille on vinkkausta luvattu. Onnekkaat vinkkarit perehtyvät uusiin vinkkauskirjoihin etätyöpäivänä, mutta hyvin moni lukee lähinnä omalla ajallaan. Silti pelkkä intohimo ei riitä. Kirjastojen resursseja on jatkuvasti vähennetty, eikä varsinkaan pienessä kirjastossa ole varaa antaa vinkkarin pitää vinkkauksia kuin korkeintaan minimimäärän. Lastenkirjastolainen kun tarvitaan asiakaspalveluun ja logistiikkaan ja kirjaston muihin töihin, joihin vähennysten jälkeen ei välttämättä riitä muutenkaan tarpeeksi väkeä.

Nyt kun meillä on käynnissä #lukuliike, on hyvä tiedostaa, että lukeminen on meidän kaikkien asia. Jokainen meistä voi jakaa innostusta kirjoihin. On mahtavaa, että kouluihin on tulossa lahjoituksena kirjapaketteja, opettajille koulutuksia ja kouluille innostavia kirjailijavieraita. Media toivottavasti myös tuo enemmän lasten- ja nuortenkirjallisuutta esiin. Lukemista voi kuitenkin edistää myös politiikalla: panostamalla kouluihin ja kirjastoihin, jotta kirjavinkkarit ja opettajat voisivat yhdessä auttaa mahdollisimman montaa lasta ja nuorta tarttumaan kirjaan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s